Goldcoast en Fraser Island - Reisverslag uit Tannum Sands, Australië van Petra Bijman - WaarBenJij.nu Goldcoast en Fraser Island - Reisverslag uit Tannum Sands, Australië van Petra Bijman - WaarBenJij.nu

Goldcoast en Fraser Island

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

08 Juli 2016 | Australië, Tannum Sands

Dag allemaal,

Jeetje wat gaat de tijd snel, we zijn alweer bijna 2 maanden onderweg, en we hebben inmiddels alweer 4 weken in de camper erop zitten. Heel veel leuke dingen gedaan en mooie dingen gezien!
Vanuit Yamba zijn we doorgereden naar de 'Goldcoast'. En ja...de prijzen van de campings daar zijn zoals de naam al doet vermoeden...70 AUD (zo'n 46 euro) voor een plaats ver weg op het gras! (we hadden zelfs een verlengsnoer voor de stroom nodig) Terwijl we normaal voor 47 AUD terecht konden op een ensuite site (=met eigen badkamer), wat een verschil!

Onderweg hebben we nog een lifter meegenomen, een oud mannetje. Leek ons wel leuk, maar hij was niet zo spraakzaam en toen werd het na een poosje toch een beetje 'awkward' om achterin de camper tegenover elkaar aan de 'keukentafel' te zitten...tomptidom.....hahaha. Was dus een eenmalige actie :)
Dagje pretpark gedaan, waar Kyan voor het eerst in een echte achtbaan mocht (hij had de dag van z'n leven!) en we zijn naar een fruitteler geweest. Enorme akkers met tropische vruchten; avocado's, mango's, sterfruit, dragonfruit...noem maar op. Natuurlijk ook mogen proeven, er was zelfs fruit dat naar chocoladepudding smaakte (moest je wel héél goed proeven hoor ;))
Vanuit de Goldcoast reden we naar de Sunshinecoast (geweldige namen allemaal!) waarbij we nog een bezoekje hebben gebracht aan een vroeger buurmeisje in Margate, een plaatsje net boven Brisbane. Erg leuk om bij te praten en goeie tips voor onderweg gekregen!
We zijn naar de mooiste dierentuin geweest die we ooit hebben gezien, the 'Australian Zoo' van Steve Irwin. Echt supermooi opgezet allemaal! Gezien hoe een grote krokodil van 300 kilo werd gevoerd, prachtig! We zijn ze trouwens nog niet in het echt tegengekomen (is Sean erg blij mee).

Daarna kwamen we aan in het plaatsje Rainbow Beach en was het tijd voor wat we het hoogtepunt van Australië tot nu toe vinden: Fraser Island!
Nadat de bus voor onze neus was weggereden, maar na een belletje gelukkig snel weer terugkwam, gingen we op weg naar de ferry.
Eenmaal aan de overkant reden we zó met onze vierwielaangedreven bus het strand op! Supergaaf! De jongens konden het bijna niet geloven dat we echt met een bus op het strand reden!
Op het eiland de meest waanzinnige plekken gezien!! Lake McKenzie: een groot meer met het witste zand en het blauwste water (wat nog wel erg fris was...), daarna een wandeling door het regenwoud waarbij we de Wanggoolba Creek volgden en waar bomen van wel 1000 jaar oud stonden. In de middag naar Hammerstone Sandblow; een gebied met enorm hoge zandduinen. De jongens hadden veel energie en zijn wel 3x omhoog geklommen en hard naar beneden gerend! Dikke lol natuurlijk!
Op het eiland leven veel dieren, maar het bekendst is de dingo, een wilde hond. Ze zijn daar jaren geleden terecht gekomen toen een schip op het eiland aanmeerde en de honden ontsnapten. Het schip vertrok en de honden bleven op het eiland. Een aantal jaar geleden waren het er meer dan 3000 (!) dit aantal is toen teruggebracht tot ruim 100 omdat er te weinig voedsel was en ze agressief naar mensen toe werden. Helaas hebben wij geen dingo's kunnen spotten.

We bleven een nachtje slapen op het eiland, wat een verademing weer even in een hotelkamer! Heerlijk! De camper is erg leuk hoor, maar ál dat zand overal! Pfff, om gek van te worden soms ;)
De volgende dag weer op pad met de bus, als eerste naar het Maheno Shipwreck, een oud schip dat al ruim 80 jaar daar in de branding ligt, helemaal verroest, was een bijzonder gezicht.
Daarna stapten we met z'n vieren achterin een klein propeller vliegtuigje om een rondje over het eiland en de kust te vliegen. Wauw, wat mooooi! We zagen walvissen, dolfijnen en schildpadden in de zee zwemmen, prachtig uitzicht over het eiland met een aantal meren (waaronder 1 in de vorm van een vlinder) en het regenwoud. Ik was wel blij dat het maar een kwartiertje duurde want m'n koffie van 's morgens begon wat te protesteren in m'n maag. De jongens vonden het geweldig, nergens last van :)
We werden vervolgens afgezet bij de Coloured Sands, hoge rotsen in allerlei kleuren ( tja de naam zegt het al een beetje hé...kan er ook niets meer van maken haha). Daarna door naar de Champagne Pools, een soort natuurlijke bubbelbaden van rotsen waar zeewater in bruist waardoor het een 'champagne effect' heeft. Vast erg leuk in de zomer, maar ik waagde me niet in het koude water. Sean natuurlijk wel, de held ;)
Na een 'hike' op Indian Head met een wederom prachtig uitzicht, kwamen we aan bij het laatste punt: Eli Creek, een kraakhelder stroompje waarvan je het water kan drinken, zo schoon! Er stond aardig wat stroming en je kon met een rubber band tot aan het eind afdrijven.
En zo kwam er een einde aan ons 'Fraser avontuur', de ferry op en terug naar het vasteland. Jammer dat het voorbij was, maar wát een mooie ervaring!

Na Rainbow Beach zijn we via Bundaberg doorgereden naar Tannum Sands, een plaatsje net onder Gladstone. Daar blijven we nu 3 nachten, lekker even ontspannen op het strand. Gisteren hebben we 2 grote vissen gevangen. De ene was per ongeluk doodgegaan en toen hebben we de ander ook maar een kopje kleiner gemaakt, hadden we tenminste genoeg vis om te eten ;) (ze waren groot genoeg, dus het was legaal)
Een man op de camping hielp ons met het schoonmaken van de vis en we hebben ze vandaag buiten op een bakplaat in het park gebakken (die bakplaten heb je hier trouwens overal in parken staan, superleuk). Het smaakte heerlijk! Lekker in de zon je eigen gevangen verse vis eten, wat wil je nog meer?! :))
Morgen rijden we door naar Rockhampton, weer een stukje hoger en langzaam maar zeker komt Cairns, ons eindpunt dichterbij. Nog maar twee weken...(en zo'n 1200 km te gaan). Daarna op naar Maleisië!

Hoe gaat het met jullie in Nederland? Zomervakantie komt dichterbij, hopelijk leuke plannen en veel zon!

Dikke kus van ons!

• 08 Juli 2016 - 13:33

Birgit:

Heej lieve mensen!
    Wat leuk om weer een verslag van jullie avonturen te lezen! Wat hebben jullie enorm veel gedaan en gezien weer, heel bijzonder! Ik ben ook blij dat jullie geen krokodillen in 'the wild' zijn tegengekomen hoor brrrr!!!
    Wat bijzonder om een vroege buurmeisje te ontmoeten zo ver van huis!
    Hier gaat alles lekker. Schoolvakantie komt inderdaad dichterbij; wordt alleen nog maar een beetje 'gelummeld' om school hihi! Hopelijk wordt het weer ook wat zomerser want daar ben ik nog niet erg over te spreken!
    Goeie reis weer morgen en de groetjes van ons allemaal!
    Liefs, Birgit

• 08 Juli 2016 - 16:26

Riny:

Hallo lieverds,
    Tjonge wat een reis. En al 2 maanden weg, emm volgens mij genieten jullie wel van dat nomadenbestaan.
    Vind t wel heel fijn hoor om zo nu en dan een update te ontvangen, weet ik tenminste dat jullie nog oke zijn en genieten. De jongens vergeten dit echt nooit meer.
    Krokodillen, kangeroos en nog meer, wow . Je hebt toch wel heeeeel veel foto`s gemaakt hoop ik op Fraser Island? Ben zo benieuwd.
    Hier gaat alles zn gangetje, niks bijzonders te melden eigenlijk, saai he, t weer ook, zooo saaaai.
    Voor zondag hebben ze mooi weer geregeld, moet ook want Sel viert dan zn verjaardag.
    Geniet nog maar lekker van de laatste 2 weken in dat prachtige land ennnn je eigen gevangen vis.
    Dikke kus voor allemaal en veel liefs

• 10 Juli 2016 - 17:59

Barry En Brenda:

Hee Sean, Petra, kyan en aidan,

Wat een mooi reis zijn jullie aan het maken met z'n vieren! Klinkt allemaal erg mooi en zal bijzonder zijn om met elkaar te doen! Heel veel plezier en lekker genieten! Liefs Barry en Brenda & kids

• 13 Juli 2016 - 14:33

David Van De Ven:

Goede avond, echt heel leuk om te lezen!
    Travelnauts, David