Het laatste verslag.... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Bijman - WaarBenJij.nu Het laatste verslag.... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Bijman - WaarBenJij.nu

Het laatste verslag....

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 Augustus 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo!

Nou, dit wordt dan echt het laatste verhaaltje dat ik ga schrijven...vandaag hebben we onze 101 nachten in het buitenland erop zitten! Wat is het snel gegaan!

Wat hebben we de laatste weken in Maleisië nog gedaan....
Vanuit Kuala Lumpur werden we, samen met nog een ander Nederlands stel, met een busje opgehaald om richting Taman Negara te rijden. Na een kleine 3 uur kwamen we aan bij de plek waar de boten zouden vertrekken. Helaas stond er een flinke rij om het ticket voor de boot te bevestigen, dat werd lang wachten. Het ging echt enorm traag, dus wisselden wij elkaar af met in de rij staan en de jongens vermaken die het ondertussen aardig zat waren. Gelukkig konden ze zich wat vermaken met het molesteren van een verse kokosnoot, dus dat scheelde weer, haha. Eindelijk was alles geregeld en mochten de mensen met kinderen als eerste in de boot, erg fijn!
Door het geronk van de motor vielen ze al snel in slaap en hebben wij heerlijk rustig van de bijna 3 uur durende boottocht kunnen genieten ;) In 2014 is er een flinke overstroming geweest waarvan de gevolgen nog te zien zijn. Veel bomen zijn langs de kant in het water gevallen. Wel een bijzonder gezicht die enorme stammen in het water. Omdat het een nationaal park is, mag er niets uit het gebied worden weggehaald. Vandaar dat alles gewoon blijft liggen.
We kwamen rond half 5 aan in het resort, dus even alle spullen geïnstalleerd en toen gaan eten. De jongens sliepen in een stapelbed, dikke pret dus voor het slapen gaan :) met name na die enorme middagslaap in de boot.
We hebben twee leuke, hete en zweterige dagen gehad, aardig wat dingen gedaan; de 'canolpy walk'; 40 meter hoog tussen de bomen lopen, waarbij we op de weg ernaar toe enorme spinnen tegenkwamen, daarna 'Rapids shooting'; met twee snelle boten voerden we de rivier over waarbij er hele golven water de boot in kwamen. Was wel even lekker verfrissend! Ook nog een duik kunnen nemen in de rivier, met lekkere modder tussen je tenen.
De ochtend erna een supermooie boottocht gemaakt richting 'Lake Berkoh' en 's middags nog een jungle tochtje gedaan om de jongens even lekker moe te maken ;)
De volgende dag was het tijd om door te reizen. Weer in de boot terug en daar stond onze huurauto te wachten. We hadden een leuke gratis upgrade gekregen naar een Mitsubishi Pajero met vierwielaandrijving dus we reden in stijl!
Direct doorgereden naar Cameron Highlands, waar we een lekker ruim appartement hadden.
Cameron Highlands staat bekend om de thee en aardbeien. Het bestaat uit prachtige heuvels met theeplantages, echt een heel mooi gezicht! Natuurlijk ook zelf aardbeien geplukt en onze 4x4 uitgeprobeerd op de berg Gunung Brinchang. Een smal weggetje, veel bochten en aardig wat off road stukjes! Erg leuk!! Onderweg door het 'mossy forrest' gelopen, een sprookjesachtig bos waarbij de bomen bedekt zijn met, jawel...mos ;) Er kon zo een scene van Harry Potter zijn opgenomen. Aan het eind van de weg een uitkijkpunt met uiteraard super uitzicht.

Na C.H. trokken we verder naar het Belum Rainforrest.
We hadden er 1 dag, dus die moesten we goed benutten, daarom een tour geboekt waarbij we eerst in de jungle uitleg kregen over de olifanten die daar leven en hoe ze het bos als een soort 'ziekenhuis' gebruiken; ze eten er stenen waar goede mineralen inzitten, nemen een modderbad, slaan zichzelf met bepaalde planten tegen de insecten enz. De jongens vonden nog een schorpioen! (helaas geen olifant) Gelukkig konden we nog net op tijd Aeden ervan weerhouden om hem te pakken want het bleek een hele gevaarlijke te zijn.
De gids nam echt heel goed te tijd om alles te laten zien, dus erg leuk!
Daarna zijn we naar een dorp gegaan van de Orang Asli, de oorspronkelijke bewoners. Interessant om te zien hoe ze wonen en leven, maar het voelt toch een beetje als aapjes kijken, met name omdat ze nou niet heel vrolijk keken. De jongens hebben wel leuk pakkertje met de kinderen daar gespeeld.
Bij terugkomst in de kamer leek het alsof er was ingebroken! Alle kasten open, tassen overhoop gehaald..wat een troep. Blij dat belangrijke dingen in de kluis lagen! Maar toen we goed keken bleek Sean z'n telefoon er gewoon nog te liggen en was alleen het eten wat we meehadden (Seans voorraad lijnzaad uit Australië) gepakt en opengemaakt. Een iets andere inbreker dus...een aap was in de kamer geweest. Hij was daar bekend in het hotel en had zelfs een naam; Roy. De schuifdeuren zaten wel dicht maar niet op slot...hij had ze dus zo open geschoven. Helaas van alle lijnzaadjes (die Roy trouwens niet lekker vond) maar blij dat het geen echte inbreker was.

Na Belum zijn we naar Kota Bharu gereden. We hadden een erg leuk huisje gerund door Nederlanders, dus kregen we hagelslag bij het ontbijt! Jum!
Hier ook een hele leuke tour gehad met gids 'Dee'. Veel gezien van de stad, 95% van de mensen is Maleisisch, er is dus veel cultuur bewaard gebleven. We zijn naar een man geweest die zo goed is in het maken van vliegers dat hij zelfs op kosten van de overheid naar het buitenland wordt gezonden om de techniek daar ook over te brengen. Een schattig lachend oud mannetje met nog maar 3 tanden in zijn mond en kromme vingers van het harde werken. Ook zijn we naar een kroepoek fabriek geweest, hebben we gezien hoe getrainde apen kokosnoten uit de boom halen en hoe een batik en een songket (een soort rok voor mannen) werden gemaakt. Als laatste zijn we naar een locale markt geweest, allerlei soorten eten, kruiden, vis, vlees...echt van alles! En alles lekker open en bloot natuurlijk, hoezo gekoeld bewaren?! Haha. Liepen we daar met onze slippertjes door plassen met vissendrek. Mmmm. ;)

Na Kota Bharu kwam de tijd van ontspanning op de Perhentians! Heerlijke witte stranden en blauw water! Sean z'n vader kwam er dezelfde dag aan als wij, hoewel de jongens het wisten waren ze toch heel blij verrast om opa opeens te zien! Een bekend gezicht na 3 maanden!
We hebben de dagen gevuld met zwemmen, snorkelen, duiken, lekker eten en zandkastelen bouwen. Het goede leven dus!
Als laatste zijn we doorgegaan naar Gem Island, een klein eilandje met maar 1 resort. Hele aardige bediening en kamers met supergaaf uitzicht op het witte verlaten strandje van het naastgelegen eiland. Sean en ik hebben hier allebei nog een keer gedoken en we hebben een bezoekje gebracht aan het buureiland, Pulau Kapas, waar een lekker lui backpackerssfeertje hangt. De jongens hebben Nederlandse vriendjes hier, dus dat is wel heel leuk voor ze.

De dag van vertrek is nu aangebroken....alle spullen zijn ingepakt en we hebben inmiddels de boottocht naar het vasteland en taxirit naar het vliegveld erop zitten. Nu wachten op de eerste vlucht van de drie, op naar Nederland! Ook wel weer fijn om naar huis te gaan, met heel veel nieuwe ervaringen en herinneringen mee terug! We hebben echt een geweldige tijd gehad! En heel blij dat we, behalve pleisters en wat paracetamol, de EHBO tas niet nodig hebben gehad!

Bedankt voor de leuke reacties op de verslagen! Tot snel!

Liefs van ons

• 20 Augustus 2016 - 08:52

Dymph:

Leuk om mee te hebben mogen genieten van jullie geweldige reis! Goede reis terug!

• 20 Augustus 2016 - 09:07

Marieke:

Hi Pé,

Dat is echt snel gegaan! Maar wat een mooi verhaal weer, vooral die aap

• 20 Augustus 2016 - 09:11

Marieke:

Volgens mij is de helft van m'n reactie niet doorgekomen dus in de herhaling:

Hele goed reis en fijne vluchten gewenst. Wij genieten nog even van de Italiaanse zon! Groetjes van ons allemaal en ook aan je mannen!

• 20 Augustus 2016 - 09:28

Nienke:

Fijne verhalen!! Veilig thuis!! Lfs

• 20 Augustus 2016 - 10:00

Riny:

Heyyyy Peetje. Wow wat n ervaringen weer joh. Het was echt heel leuk om mee te mogen lezen. Maar ben toch benieuwd naar de verhalen "life". Met bijgaande foto's natuurlijk. Tjonge en morgen zijn jullie alweer thuis. Wel fijn om jullie weer in de buurt te hebben. Goede reis lievies. Dikke kuzzzz

• 20 Augustus 2016 - 11:39

Birgitta:

Mooie en spannende verhalen weer! Ben zo benieuwd naar al jullie foto's! Misschien een idee om een foto/film dag/avond te houden? ;) Ik wens jullie een hele goeie en veilige terugreis!
    Liefs uit Alkmaar xxx

• 21 Augustus 2016 - 22:14

Marije:

Goede terugreis en hopelijk is thuis zijn ook weer fijn!