We hebben het gehaald!!!! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Petra Bijman - WaarBenJij.nu We hebben het gehaald!!!! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Petra Bijman - WaarBenJij.nu

We hebben het gehaald!!!!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

21 Januari 2009 | Nepal, Pokhara

Hoi allemaal!
Allereerst echt super bedankt voor alle berichtjes, zo leuk om te lezen!!

En nu zijn we weer terug in Pokhara, gelukkig!! Het was toch best pittig allemaal daar in de bergen moet ik zeggen. Maar we zijn wel super trots op onszelf dat we het hebben gehaald. De eerste dag begonnen we rustig aan met 2 uurtjes lopen naar het volgende dorp, helaas kreeg Cynt hier gelijk al een flinke blaar door op haar hiel en de volgende dag trok ze haar hele vel erbij af met het uittrekken vanhaar sok (foto's volgen nog, stekkertje ligt in Kathmandu) Ook haar andere hiel kreeg volijk wat blaren, dus die heeft niet echt soepel gelopen!Maar wel echt knap dat je het heeft volgehouden,d'r hielen leken wel een slagveld!

Gelukkig had ik geen last van baren, maar ik had fijn last van andere perikelen (alvast sorry voor de waarschijnlijk onsmakelijke details die zullen volgen...haha!)
Het lopen zelf viel me eigenlijk nog best mee. We maakten dagen van 8 uur in het begin en toen we hoger kwamen liepen we zo'n 4 uur omdat je niet meer dan 300 m mag stijgen per dag.Bij 3000 meter kreeg ik alleen last van de hoogte.Had geen trek, maar ja, je moet toch eten dus elke keer maar weer iets naar binnen gewerkt. Ook veel last van m'n darmen en overgeven. Maar zolang ik niet aan het eten was ging het best redelijk. Het is trouwens verbazingwekkend wat die mensen daar op de berg kunnen koken op een vuurtje. Wel vrij simpel natuurlijk, maar ik doe het niet na!Wel veel variaties met chapatti: chapatti appeltaart-pizza-ontbijt-loempia enz, haha! En dan niet van die lekkere dunne maar van die hele dikke plakken die nog niet gaar zijn!

De uitzichten tijdens het lopen waren echt super mooi!! We hebben zoveel verschillende dingen gezien; hele hoge bergen, mooie zonsopgangen, bossen, watervallen, kilometers uitgestrekte velden met alleen maar kiezel stenen, heel apart om allemaal te zien! Elke keer dachten we dat het niet mooier kon, maar dus toch!

We hebben 1 rustdag gehad in Manang, was erg lekker om 'smorgens eens niet je hele tas weer in hoeven pakken! En ook fijn om even aan de hoogte te wennen. Het werd natuurlijk ook steeds kouder, maar gelukkig is het laag seizoen waardoor we eigenlijk overal een extra deken konden krijgen, erg lekker! Het douchen werd naarmate we hoger kwamen ook steeds minder. Er was wel een douche, maar door de kou waren alle leidingen bevroren waardoor we geen stromend water hadden. Soms nog een beetje met een bakje water wat gewassen, maar daar werd het hoger op de berg ook te koud voor...brrrr, dan maar niet! Ook was ons drinkwater 'smorgens bevroren, zo koud was 't op de kamer!


De dag voordat we over de pass zouden gaan was het ergste! Zo koud!!!! Ik had ook niet echt veel energie meer doordat ik me niet goed voelde, en raakte ook een beetje uitgedroogd. Het vel van m'n hand bleef gewoon rechtop staan als je het vastpakte, moest dus meer drinken! De avond voor vertrek naar de top dacht ik" laat ik nog even goed eten voordat we zolang moeten klimmen" Dus ik met moeite een bord spagetti naar binnen gewerkt. Helaas vonden m'n darmen dat 'snachts niet zo leuk, en dan moet je dus op zo'n hurk WC, zonder licht en zonder water om door te spoelen. Dan staat er alleen een borstel in de hoek. Nou, ik kan je zeggen; daar krijg je die WC niet schoon mee hoor!! Bleee!

'smorgens ging om 03.30 uur (!!) de wekker. Alles ingepakt en naar het ontbijt. De pap ging er maar moeilijk in, en vervolgens kwam de spagetti van de avond ervoor eruit, heel fijn...Daarna toch maar die pap opgegeten want we moesten die dag ruim 10 uur lopen. Nou, daar gingen we dan hoor; in het donker met van die lampjes op ons hoofd. Na een half uur steil omhoog werd ik een beetje duizelig, dus even zitten. Later weer door, maar ging nog niet goed. Besproken of het wel verstandig was om door te gaan. Maar ik wilde het toch verder proberen. We zijn zo ongeveer naar de top gestrompeld, duurde 5,5 uur.Had daarbij erg last van diaree en ben dus in min 12 achter bijna elke rots gaan zitten die ik kon vinden.Achteraf wel om te lachen maar op het moment zelf....not!
Achteraf vertelden de gids en drager dat ze al hadden besproken wie me over de top zou dragen omdat ze dachten dat ik het niet zou redden. Gelukkig was dat niet nodig! Eindelijk waren we boven op de top! Overal hingen vlaggetjes en er stond een bord met de hoogte: 5416 meter!! Best overweldigend allemaal! Natuurlijk foto's gemaakt en daarna begon de afdaling van 5 uur. Ook nog erg zwaar. We waren helemaal kapot toen we bij het hotel aankwamen. Daar was gelukkig een warme douche...hemels!

Voelde me alleen nog steeds niet zo goed, weer overgeven en daarna maar naar bed. De volgende dag was heel apart; had nergens meer last van! Voelde me super en had opeens reuze trek! Wat scheelt dat als je een stuk daalt!
Nou, vanaf die dag leek m'n maag wel een bodemloze put! Was wat kilo's kwijtgeraakt maar die zitten er nu vast zo weer aan! De laatste dagen lopen gingen stukken beter. Het werd steeds warmer, overdag liepen we gewoon in een shirtje. Wel 2 dagen nog heel veel moeten klimmen en vervolgens de dag erna weer helemaal naar beneden, maar het was goed te doen. De laatste dag maar 3 uurtjes gelopen daarna met de taxi terug naar Pokhara, lekker om te worden gereden ipv lopen!


Dus dat was onze trekking...een hele ervaring, maar ik doe het nooooit meer!! Wil echt nooit meer zo hoog! Nu kunnen we lekker relaxen en we hebben gister hier wat leuke kleren geshopt (we hadden nl niks schoons meer....)Overmorgen gaan we naar Kathmandu en daar regelen we de reis naar India. We moeten eerst met de bus naar de grens en dan met de trein verder. De gids helpt ons met het regelen dus dat is wel handig! Heb nu eindelijk het idee dat we vakantie hebben! Vanmorgen geen wekker die om half 7 ging, maar lekker uitgeslapen (tot 8 uur...haha)
Wel een raar idee dat Nepal er alweer op zit! Nu door naar het volgende land. Heb op die berg thuis wel erg gemist, zo leuk om nu dus al die berichtjes te lezen! Doet me wel goed. De foto's volgen dus nog als we in Kathmandu zijn, helaas heb ik hier geen stekkertje. Tot snel! Kus Petra


  • 21 Januari 2009 - 06:46

    Coenders:

    Belachelijk veel respect voor jullie doorzettingvermogen! Ik zal vanaf nu nooit meer klagen over de kou en het weer in Nederland.

    En nu......Relaxing times! Geniet!

    Gr Coen

  • 21 Januari 2009 - 07:09

    Still Watching You!!:

    Heej Pe,
    Mazzel dat je geen tientonner bent, anders hadden die gidsen je vast de top over geschopt!!! Aan de andere kant had je dan wel wat kunnen interen op je eigen vermogen, want daar is niet veel meer van over begrijp ik wel!

  • 21 Januari 2009 - 07:14

    Ma:

    Hoi stelletje bikkels,
    Ik heb bewondering voor jullie en gelukkig gaat het weer goed met je.
    Dikke kus van je ma

  • 21 Januari 2009 - 08:19

    Nienke:

    Men oh men.... jeetje wat een verhaal! HIHIHI Helemaal trots op jullie!!! Echt! ben heel nieuwsgierig naar de foto's! Alles weer goed met jullie voeten en buiken? Geniet maar van al het lekker eten de komende tijd!!

    Dikke kus!!

  • 21 Januari 2009 - 10:08

    Riny:

    Heee lievie,wanneer ga je nou es echt op vakantie?Want je kan dit alleen maar als een soort zelfkastijding beschouwen.
    Maar alle gekheid op een stokje,ik heb enorme bewondering voor jullie.
    Met blaren doorlopen....misselijkheid...etc.,ik probeer `t me voor te stellen,niet normaal joh.
    En je komt jezelf natuurlijk goed tegen,nou jullie hebben wat aan je kinderen te vertellen.
    Ben zooo benieuwd naar de foto`s.
    Dikke kus van je schoonmama

  • 21 Januari 2009 - 11:21

    Marianne:

    Heejjj mede reiziger!

    Bikkel hoor!
    Leuk om je verhaal te lezen! Jij hebt een stuk meer meters gemaakt dan ik de afgelopen 2 weken, haha. Helaas nog steeds strompelen met de krukken. Maar goed, nu weer lekker richting de eilanden. Dan maar verplicht echt relaxen he! Heeeel veel plezier en nu lekker chillen he!
    Liefs, Marianne

  • 21 Januari 2009 - 15:28

    Marije:

    Hey pe,

    Respect respect!! Super dat je toch verder bent gegaan. Geen huisje op de hoogvlaktes voor jou ;)!! Geniet van de komende tijd! Ben benieuwd naar de foto's!

    Groetjes Marije

  • 21 Januari 2009 - 19:01

    Marieke:

    hahahaha, Pe....., wat een geweldig verhaal!! Ik heb het met bewondering en vooral heeeeeel veel plezier gelezen. Ik hoop dat jij hier straks ook om kan lachen. JULLIE ZIJN GEWELDIG!!!!!!

    Dikke kussen,
    Marieke

  • 22 Januari 2009 - 12:59

    Sas:

    Heeeeel trots op jullie!!! Super!!!

    En nu: genieten maar!!!!!!!!!!!!!!!

    Dikke kus, Sas

  • 22 Januari 2009 - 14:38

    Ans En Gerard Kaptei:

    Petra, we zien het helemaal weer voor ons, je tocht naar de 5400 m begrijpelijk dat het een hele inspanning was met al dat overgeven en zo. Knap hoor dat je hebt doorgezet Heb je nog aan de knoflook gezeten??? We zijn nieuwsgierig naar de foto's!
    groetjes en veel plezier met het vervolg van de reis

  • 22 Januari 2009 - 14:42

    Hennie Oudhuis:

    Leuk om dit verhaal te lezen,volgens mij hebben jullie aardig afgezien! Alles weer in orde met het lijf? NU op naar India en lekker even relaxen. Mijn ega en kind zijn gister ook vertrokken naar China/Tibet, dus het rijk alleen.Nou meiden veel plezier en pas goed op elkaar. gr Hennie

  • 22 Januari 2009 - 20:16

    Marieke Tijsen:

    Tjee en ik maar klagen dat ik 's morgens zo vroeg wordt gewekt door de kids. Knap dat jullie het hebben volgehouden. Een ervaring apart die je alleen kunt ervaren door het te doen. Groetjes van iedereen van de Harmonie, ze zijn erg nieuwsgierig hoe het met je gaat. Heb al een paar keer dit adres genoemd maar niet iedereen onthoudt dat hé
    O ja we hadden een hele goede recentie in de krant over de uitvoering !!
    Nou lekker genieten nu en geen koude nachten, slepen van je bagage en darmklachten.......
    groetjes Marieke

  • 23 Januari 2009 - 14:09

    Marieke Konijn:

    Hey Pe!!

    Wat een overwinning om die top te halen ondanks dat je je zo beroerd voelde!! Respect hoor!! Hoop dat alles nu weer goed gaat en dat je kan gaan genieten!

    Heel veel plezier!!

    Groetjes Marieke

  • 23 Januari 2009 - 19:38

    Nees:

    Ha lieve Pe,

    Wat een ervaringen!!! Super dat je doorgezet hebt ondanks alles. Het klinkt wel erg heftig, maar ook heel erg mooi!
    Ga nu maar lekker genieten van een beetje rust en hygiëne. Dan kan je er weer tegenaan in India. Volgens betrouwbare bronnen is het een hele belevenis daar in India.
    Veel plezier!!!!

    Dikke kus van Nees

  • 28 Januari 2009 - 20:01

    Cock:

    He Pe,
    Late reactie van mij. Reden hoor je nog een keer.

    Jeetje wat gaaf om je verhalen te lezen. Als ik dat lees, denk ik: dat wil ik ook, maar dan wel alleen die mooie uitzichten en zo hoog op een berg zijn. Al jullie ontberingen zou ik liever overslaan. Aangezien dat waarschijnlijk niet kan, laat ik het toch maar even zitten.
    Respect en bewondering voor jullie prestatie. Echt super!!!
    Nou genietse lekker van jullie vakantie-gevoel!

    Dikke kus, Cock

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Jaaa, lekker drie maandjes reizen door Azië!! Eerst even afzien in Nepal met een zware Annapurna trekking, wat wel super mooi gaat worden heb ik van horen zeggen....!! Daarna met de trein door naar India, met het vliegtuig naar Singapore om even bij te komen. Dan nog naar Maleisië en als laatste naar Thailand. Op 29 maart landen we weer in Nederland!!

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 18477

Voorgaande reizen:

11 Mei 2016 - 21 Augustus 2016

Mijn tweede reis!

31 December 2008 - 29 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: